En resa från support till specialist

2017 började Jannis på IXX. Han började sin resa på supportavdelningen och var även IT-ansvarig på IXX. Sedan 2019 är han konsult och jobbar mycket ute hos kunderna med deras dagliga och framtida utmaningar inom IT. Nyligen klev Jannis upp i ansvar och blev också specialist inom cloud – vilket är något han brinner för och tycker är otroligt spännande att få växa inom.

Möjligheterna finns här

Möjligheten att kunna växa och utvecklas inom sin roll och vidare in i nya roller säger Jannis är en av de stora fördelarna med att jobba på IXX. Man är inte bara en i mängden utan man får bekräftelse på sin kompetens och man blir omhändertagen. Vilket både gynnar en själv, företaget och kunderna.

Samarbete och kunskapsdelning gör så att företaget utvecklas

“Kulturen kan beskrivas på ett sätt: väldigt högt i tak och aldrig sura miner. Alla kan prata med alla och det är inte uppdelat per avdelning utan det är ett team utan barriärer. Eftersom vi samarbetar så mycket är vi också väldigt samspelta och vi delar med oss av våra olika projekt och erfarenheter. Vilket också leder till att företaget utvecklas kontinuerligt.”

Alla bidrar till kundens utvecklingsresa

Jannis berättar att det är viktigt att förstå helheten av vad IXX gör. Att support, konsulter och sälj – samt stödfunktioner – tillsammans bidrar till kundens utvecklingsresa. Det är den fulla förståelsen som IXX har för kunderna som gör att man på riktigt kan utveckla ett partnerskap. För Jannis innebär det att man som konsult får en möjlighet att inte bara komma ut och prata teknik med sina kunder utan även utveckla det affärsmässiga och se potential och möjligheter till förbättringar. Som konsult är man en viktig bricka då man har en otroligt bra insyn i kundens processer, rutiner och arbetssätt över flera avdelningar och led. Det gör att man får med sig hela bilden och tillsammans med kollegorna kan man ta fram lösningar och förslag som skapar bättre förutsättningar för kunderna att nå sina visioner. För det är en stor del av vad arbetet handlar om: att få kunderna att vidareutveckla sin verksamhet och nå deras visioner.

”Om man ska implementera ett nytt system för en kund, då kan jag tidigt veta om det fungerar eller inte för alla avdelningar. Eftersom jag har insyn och förstår deras rutiner och hur de jobbar.”

Goda råd genom helhet och strategi

Som teknisk rådgivare är vi en förlängd arm av kundens IT-avdelning. En stor del av våra uppgifter är att se till kundens bästa. Vi kan komma med goda råd genom att ha taktiska och strategiska möten för att få inblick i vad målsättningen är. Och inte bara med IT utan hur IT kan vara en möjliggörare för så mycket mer än vad kanske kunden kan tänka sig in i.

Målet är att vara en partner

Drivkraften hos Jannis är att förenkla – det ska ju bara fungera med IT. När man lyckas med det känner man sig respekterad och att man gör en skillnad. Det kan vara små saker men även större förändringar som man kommer in och påverkar genom. När IXX nyttjas som en partner, det är då kunden verkligen kan märka en skillnad. Det är vårt mål.

En trivsam arbetsplats

Att jobba på IXX är trivsamt. Det är en bra kommunikation internt både mellan kollegor och chefer. Alla kan prata med alla och har man en god idé eller tanke så tas den alltid på allvar. Oavsett vem den kommer ifrån. Det är ett familjärt företag och man blir mottagen som människa, det finns inte några tydliga avgränsningar utan det är som en ny familj. Som småbarnsförälder är det väldigt skönt att kunna arbeta flexibelt och få ihop det vardagliga pusslet. Man har frihet under ansvar med stora möjligheter till vidareutveckling. Här är du en i gänget, du blir respekterad och värdesatt och har en möjlighet att skräddarsy din egen roll, säger Jannis. Möjligheterna finns till mycket.

En följeslagare genom toppar och dalar

Som kund bör man förvänta sig en partner som verkligen bryr sig om hur det går. Det är inget man bara säger utan även på detta plan blir man som kund en del av IXX-familjen. Vi är rådgivare inom flera olika aspekter och ofta förvånar vi genom att lösa utmaningar som kunden kanske inte trodde hade med IT att göra. Vi är en förstående partner och en följeslagare på resan tillsammans, avslutar Jannis.